Välj en sida

Som egenföretagare finns mängder av kontorslösningar och kontorshotell i Stockholm. Detta med allt från att ha kontoret hemma till att hyra ett eget rum på ett kontorshotell. Genom att fundera över ett par frågor blir det lättare att välja rätt.

Kontor hemma eller på kontorshotell?

Första frågan att ställa sig är om en del av bostaden ska byggas om så att det blir möjligt att jobba hemifrån jämt eller om det är bättre att åka hemifrån. Många som har möjlighet att jobba hemifrån brukar uppskatta att kunna jobba hemma men vill gärna ha någonstans att åka ett par dagar i veckan.

Vad får det kosta?

En plats på ett kontorshotell i Stockholm kan kosta 2000 kronor – men även 8000 kronor eller mer. Bland annat påverkas prisnivån av:

  • Läge
  • Storlek
  • Tjänster som ingår
  • Bindningstid
  • Tillgänglighet

Genom att ha en målbild gällande prisnivå blir det även lättare att hitta alternativ. Framförallt kommer en del alternativ direkt väljas bort.

En plats, ett rum eller helt kontor?

Kontorshotellen har även olika inriktning gällande vad som erbjuds. En del erbjuder enbart rum medan andra kompletta kontor med egen ingång. Flera erbjuder en kombination av de alternativ som nämns nedan för att på detta sätt möta flera företagares olika behov.

En plats – Kom till kontorshotellet och slå dig ner där det finns plats. Detta oftast i ett öppet kontorslandskap med allt från ”tysta avdelningar” till lounger. Ett stort antal kontorshotell har denna lösning. Det går att hitta mitt i centrala Stockholm likväl som i förorterna. Fördelen är primärt att kostnaden kan hållas nere men även den gemenskap som ofta växer fram när människor jobbar relativt nära varandra i öppna kontorslandskap.

Ett rum – Finns behovet att jobba helt enskilt? Då kan ett rum istället väljas. Ett eget kontor som går att låsa om och där saker kan lämnas kvar över natten. På de gemensamma ytorna kan det finnas fikahörna, toaletter, klädhängare osv.

Eget kontor med ingång – Kompletta kontorslokaler med egen ingång kanske inte förknippas med kontorshotell men det finns även dessa lösningar. Företagen har helt egna lokaler men kan ändå ha en reception tillsammans. Denna reception kan hjälpa till med allt från kundbesök till vissa administrativa frågor.

Vanlig service på kontorshotell i Stockholm

Se även över serviceutbudet. Exempelvis:

  • Kaffe och te ingår
  • Kopiator, fax och utskrifter – Vilka möjligheter finns?
  • Reception – Vilken hjälp kan de bestå med?
  • Möteslokaler – Finns det och vad kostar det att boka?
  • Posthantering