Marknadsföring genom profilreklam

Man kan marknadsföra sig på många olika sätt, ett av dem kallas profilreklam. Profilreklam är ett oslagbart sätt att skapa närmare band mellan ert företag och era kunder till en relativt låg kostnad. Använder ni profilreklamen på rätt sätt kan den bli en otroligt smart budskapsbärare. Profilreklam kan användas på många olika produkter och den ger er som företag möjlighet att använda er kreativitet. Man kan göra så mycket mer av profilreklam än att ge bort en penna med företagets logo på, tygkassar är ett exempel på en lyckad profilprodukt. 

Hur fungerar profilreklam?

Profilreklam innebär att ett företag sätter sin logo, bild eller slogan på olika produkter för att på så sätt göra reklam för de produkter och tjänster som man erbjuder. I långa loppet hoppas man också kunna stärka sitt varumärke och sin relation med kunderna. Företagen av idag investerar stora pengar på profilreklam. Enligt Institutet för Reklam- och Mediestatistik står profilreklam för åtta procent av företagens totala investeringar i marknadsföring. 

Att välja rätt produkt

Det är viktigt att man som företagare väljer rätt produkt att sätta sitt tryck på. Man måste också fundera på exakt vad som ska tryckas på profilprodukten, det kan vara företagets visuella identitet eller slogan. Typiska produkter som används för profilreklam är pennor, kollegieblock, ballonger och tygpåsar. Utbudet ökar hela tiden och idag kan man även beställa godisförpackningar, USB-minne eller väskor som profilreklam. Många som vill använda ett klädesplagg som profilreklam använder kepsar eller t-shirts. Då syns trycket klart och tydligen till skillnad från om man till exempel trycker upp sin logo på ett par strumpor då knappast någon mer än du själv kommer att se trycket. 

Att använda tygpåsar som profilreklam

Tygpåsar har blivit otroligt populära de senaste åren i takt med att färre och färre affärer erbjuder gratis påsar när man handlar. En tygkasse är den perfekta profilreklamen. Det är en produkt som precis alla kommer att få nytta av och som med säkerhet kommer att användas ofta. Välj alltid en tygpåse av god kvalité, helst ska den orka bära minst 20 kg. Den ska vara enkel att transportera och använda, många kunder uppskattar tygkassar som kan vikas in i sin egen innerficka för att ta så lite plats som möjligt. Det finns ekologiska tygpåsar som är certifierade med Bra Miljöval som är ett bra val för både människor och miljön men kontrollera alltid att fabrikören uteslutande använder ekologisk bomull. 

Kategorier: Marknadsföring

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *